Möt roboten som battlar smygreklam på nätet

Med hjälp av en algoritm, lite bildigenkänning och artificiell intelligens kan projektet SmygRobot analysera ett stort antal sociala media-postningar för att se om de innehåller smygreklam.

FOTO: ”Robots” av Steve, CC-BY.

Den ”vanliga” yttrandefriheten måste vara mycket generös för att vi människor ska vara fria. Det är till exempel rimligt att en enskild person som du och jag kan uttrycka att vi tycker ett företag är bedrövliga utan att behöva backa upp det påståendet med en objektiv undersökning. Det menar Gustav Martner som med hjälp av finansiering från Internetfonden utvecklat programmet SmygRobot.

–Men den kommersiella yttrandefriheten, även kallat reklam, måste man ställa mycket högre krav på. Detta eftersom företag, till skillnad från dig och mig, enkelt kan köpa sig massor av utrymme i medier och enkelt förstöra den fria konkurrensen genom att sprida falska påståenden om sina konkurrenter och sina produkter. För att vi ska veta när det är rimligt att ställa de här högre kraven måste vi först veta vad som är reklam, för att skilja det från yttrandefrihetsskyddat innehåll, förklarar Gustav Martner.

Hur fungerar SmygRobot?

–Vår robot tittar på allt material som postas från ett antal tusen influencers, analyserar innehållet med hjälp av en algoritm, lite bildigenkänning och artificiell intelligens. Sedan sorterar den ut vad som är typiskt reklambudskap. Man analyserar också om denna reklam verkar vara korrekt markerad i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer kring sponsrade inlägg i sociala medier. Denna process gör att vi kan filtrera ner en sisådär 100 000 sociala media-postningar till ett hundratal som sedan en handläggare kan ganska manuellt. Handläggaren kan sedan bestämma sig vad som är lämpligt att göra med postningarna – ta dom till Marknadsdomstolen eller skicka en varning eller vad man nu tycker är bäst.

Vad har bidraget från Internetfonden betytt för utvecklingen av SmygRobot?

–När vi ansökte om bidrag från Internetfonden var Smygreklamrobot (eller FairAdBot som den heter nu när vi fått internationella användare) bara en idé. Med hjälp av bidraget fick vi upp hastigheten i utvecklingen och kunde göra en fungerande prototyp som nu används i pilotprojekt. Det hade vi inte kunnat göra utan Internetfonden, så det har verkligen varit viktigt för för oss.